شما در حال مشاهده سایت در حالت ریسپانسیو(سازگار با موبایل و تبلت) هستید. در صورت تمایل به مشاهده سایت با نسخه اصلی "ایـنـجـا" کلیک کنید.
X تردمیل
X 400رژیم
عکس تاپیک

طرز تهیه سالاد بادمجان و کدو رژیمی در منزل

سالاد رژیمی
برای مشاهده کلیک کنید
عکس تاپیک

زمان درست مصرف قرص آهن برای جذب بیشتر آن

قرص آهن
برای مشاهده کلیک کنید
عکس تاپیک

مهمترین قدم قبل از اقدام برای لاغری را اینجا بخوانید

یک قدم مهم
برای مشاهده کلیک کنید
عکس تاپیک

کاملترین دستور تهیه بادی رپ در منزل

طرز تهیه بادی رپ
برای مشاهده کلیک کنید
 

آشنایی بیشتر با زیباتنی ها

پاسخ به رایج ترین سوالات کاربران

اطلاعیه مدیریت سایت

در حال حاضر اطلاعیه جدیدی وجود ندارد
فروشگاه زیباتن هایپرجم
کتونی ورزشی پوشاک اسپورت

مرکز پزشکی هاله جوادیه (آرتین) زیباتن
مشاهده RSS Feed

وبلاگ زیباتنی mahbobe

5راز کاهش وزن ماندگار

به این مطلب امتیاز بدهید
5راز کاهش وزن ماندگار

کاهش وزن به واسطه رفتارهایی اتفاق می افتد که باید تا پایان عمر به آنها مانند یک دوست وابسته شویم. در این نوشته مهم می خواهیم درباره باورها و رفتارهایی صحبت کنیم که باعث می شوند بعد از اینکه لاغرتر شدیم، لاغر بمانیم. یکی از بزرگترین عوامل شکست خوردن چاق هایی که لاغر می شوند و دوباره چاق می شوند، عدم توجه به فکر، باور و رفتارهای است که باعث می شود تحریک پذیرتر شوند. اگر هر روز با اتفاقاتی مواجه می شوید که باعث بروز استرس می شوند باید این را بدانید که تنها راه حل، تقویت هوش هیجانی‌تان است. هوش هیجانی یا EQ با یادگیری تقویت می شود. تقویت هوش هیجانی باعث می شود در شرایط بحرانی بتوانید استرس‌تان را راحت‌تر کنترل کنید.

۱. غذا جایزه است؟

چاق ها غذا را شبیه به پاداش می بینند. برای بسیاری از انسان هایی که اضافه وزن دارند، غذا، غذا بودنش را از دست داده است. خوردن غذا در حجم زیاد و در دفعات زیاد باعث شده است فکر کنیم که وظیفه ما خوردن غذاست. اگر در زمانی از روز که همیشه غذا می خوریم بنا به دلایلی مثل انجام کاری مهم یا در سفر بودن نتوانیم چیزی بخوریم، احساس بدی سراغ ما می آید.

وقتی به مادرم می گویم الان غذا نمی خواهم چون تمایلی به خوردن ندارم، با تعجب به من نگاه می کند. همیشه عادت داشتیم راس ساعت ۱ ظهر ناهار بخوریم اما حالا گاهی ساعت ۱ ظهر گرسنه نمی شوم زیرا علائم گرسنگی را خوب یاد گرفته ام “

پرسیدن سوال مهمی از خودمان می تواند به ما کمک کند تا درک کنیم چرا در کاهش وزن شکست می خوریم. آن سوال مهم این است که غذا در زندگی ما به جز تامین انرژی مورد نیاز ما و لذت بردن از غذای کافی، چه نقش دیگری دارد؟ غذا برای ما جایزه است ؟

۲.تشویق یا تنبیه ؟

زندگی همیشه در حال تغییر است. اگر فکر می کنید حالا شرایط ۵ سال پیش را دارید، اشتباه فکر می کنید. بسیاری از رفتارها با هر طرز فکری معمولا ماحصل رفتار والدین ما بر اثر تشویق یا تنبیه است. فرض کنید کودکی بوده اید که ۵ سال سن داشته و به دلیل انجام یک کار یا حرف نامناسب سن تان مورد تنبیه قرار گرفته اید. آیا تنبیه سخت در دوران کودکی باعث نمی شود تا رفتارتان درباره برخی مسائل متفاوت شود؟ جهانبینی تان تغییر می کند. شما دیگر آن کودکی نیستید که معنی تنبیه نشدن را نمی داند. در چنین زمانی احتمال انجام رفتارهایی که با بی بند و باری ( پرخوری، رابطه جنسی خطرناک، مصرف الکل و مواد مخدر ) همراه باشد بیشتر می شود.

حالا از شما یک خواهش و یک پرسش دارم . خواهش می کنم همانطور که وقتی دوست تان ناراحت است با او همدل می شوید و به او دلداری می دهید رفتار کنید. سرزنش کردن خودتان را در هر لحظه از زندگی متوقف کنید. بدانید که یادآوری اینکه چقدر دوست داشتنی هستید آن هم هر روز باعث می شود قوی تر باشید. از شما یک سوال مهم می پرسم. به نظر شما رفتارهایی که می کنید یا نوع و شیوه ای که غذا می خورید می تواند ماحصل حس تنبیه یا تشویق تان در گذشته باشد؟!




۳. نه گفتن چگونه است؟

نوروز یا تابستان زمان های ویژه ای برای رفتن به مهمانی یا مسافرت هستند. وقتی به مهمانی می رویم احتمال اینکه هیجان زده شویم وجود دارد. هیجان ها می توانند باعث شوند برای چند دقیقه یا چند ساعت به خودمان بی توجهی کنیم و درخواست ها یا تعارف های خطرناک دیگران برای خوردن غذا یا دسر را بپذیریم. اگر دچار دیابت باشیم یا دیابت نهان داشته باشیم این وضعیت می تواند خطرناک شود.

باید بدانیم وقتی به ما چیزی تعارف می شود، نشانه ی احترام به ماست. اگر چیزی که به ما تعارف شده است یک خوردنی خیلی شیرین است یا تمایلی برای خوردنش نداشته باشیم باید ” نه ” بگوییم. توضیح بدهیم که الان تمایلی به خوردنش نداریم با اینکه می دانیم خوشمزه است. اینگونه شاید فردی که میزبان است توضیحی که داده ایم را قبول کند و دست از تعارف بکشد. اما در شرایطی لازم نیست به فکر احترام گذاشتن به دیگران باشید! زیرا فرد میزبان شما می خواهد به هر روشی بهانه ای بیاورد تا شما شیرینی خوشمزه اش را بخورید. در چنین مواقعی زبان بدنتان فوق العاده مهم است. شانه های تان را پایین نگه ندارید. در چشم میزبان نگاه کنید و بگویید الان نمی خواهید چیزی بخورید. گاهی یک ” نه ” قاطع باعث می شود تا بتوانید سلامتی تان را حفظ کنید. این را فراموش نکنید انسان های زیادی بخاطر بله گفتن در زمانی که باید نه می گفتند، جان خود را از دست داده اند. گاهی فقط یک کلمه ” نه ” باعث می شود بدون دردسر از مهمانی لذت ببرید.

۴. استاد خرید کردن باشید


ورزشکاران قهرمان می دانند برای قهرمانی باید علاوه بر ورزش کردن غذاهایی بخورند که باعث پیشرفت شان می شود. شاید فکر کنید این موضوع ساده ای است و لازم نیست بخاطرش نگران باشید. رفتن به خرید و تهیه کردن مواد غذایی سالم فوق العاده مهم، با ارزش و لذت بخش است. هیچکس مثل خودمان نمی تواند دلسوز ما باشد. اگر خرید مواد غذایی را به فرد دیگری واگذار کنید احتمالا مواد غذایی کم ارزشی تهیه می کند. وقتی می خواهید مدیریت وزن انجام دهید این مهم است که بدانید آن چیزی که در بشقاب غذا می گذارید چه تاثیری بر روی بدنتان می گذارد.

۵ مورد وجود دارد که باید هنگام خرید رفتن به آنها توجه کنید.

۱.طبیعی خرید کنید. مواد غذایی سالم موادی هستند که کمترین تغییرات بر روی آنها انجام می شود. کاهو بهتر از نان است. زیتون بهتر از دسرهای شیرین شما را سیر می کند.

۲.بسته های اقتصادی نخرید. شاید تعجب کنید. یک بسته سبزیجات ۵۰۰ گرمی شاید ۵۰۰۰ تومان باشد. اما یک بسته ۱۰۰۰ گرمی از همان سبزیجات فقط ۷۰۰۰ تومان باشد. خریدن بسته ۱۰۰۰ گرمی شاید عاقلانه باشد اما اگر احتیاج ندارید بهتر است بیش از اندازه خرید نکنید. این درباره هر نوع خوراکی صدق می کند.

۳.فهرست خرید تهیه کنید. وقتی فهرستی دارید که می دانید به چه چیزی احتیاج دارید کار راحت تر می شود. با داشتن فهرست خرید، پول با ارزش تان را کمتر خرج می کنید. اینگونه مواد غذایی با کیفیت تری تهیه می کنید.

۴.آب های خطرناک را نخرید. آب های خطرناک هر مایعی است که افزودنی های غیر طبیعی دارد یا افزودنی های طبیعی بیش از اندازه با آنها مخلوط شده است. انواع نوشابه ها و ماالشعیر و نوشیدنی های انرژی زا برای تناسب اندام مناسب نیستند.

۵.سبزها را انتخاب کنید. وقتی به خرید می روید وقت بیشتری برای خرید سبزیجات برگ سبز بگذارید. این سبزیجات باعث می شوند تا بدنتان کمتر دچار گرفتگی عضلانی شود. با آب موجود در سبزیجات برگ سبز می توانید یک نوشیدنی فوق العاده بسازید.

۵. مقاومت در برابر هوس خوردن




خوردن غذاهایی که حاوی مواد افزودنی زیاد هستند باعث می شود تمایل به خوردن زیاد شود. هوس خوردن توسط مغز هدایت می شود. مغز گرسنه حتی وقتی احساس گرسنگی نکنیم وقتی آموزش دیده که باید فقط رژیم غذایی داشت شکست می خورد. مغز گرسنه باید یاد بگیرد برای کنترل کردن رفتار خوردن چگونه فکر کند. اگر احساسات بد یا نفرت بر عشق به خودمان چیره شود نمی توانیم هوس های خوردن را کنترل کنیم.

چه رفتارهایی را هنگام هوس به غذا جایگزین کنیم ؟

یکی از عادتهای عالی انسان های موفق یادداشت کردن است. می توانیم چیزهای زیادی یادداشت کنیم. وقتی هوس غذایی سراغ شما می آید می توانید در یک دفتر بزرگ شروع کنید به نوشتن خاطراتی که دارید. سعی کنید خاطرات تان را به شکلی به تصویر بکشید که واقعی به نظر برسند. پیشنهاد می کنم خاطرات بد را در کنار خاطرات خوب بنویسید. ذهن تان را به گذشته دور ببرید. این کار کمک می کند شکنج مغزتان رشد کند.

اخیرا دفتری تهیه کرده ام که حاوی تصاویری است که احتیاج دارند رنگ شوند. برگ های زیبایی دارد و هنگامی که رنگ زده می شوند فوق العاده زیبا به نظر می رسند. روزهایی که فعال تر هستم خیلی کمتر هوس خوردن به سراغم می آید. اگر وقت داشته باشم سعی می کنم هر روز برای یک ساعت که شده به پیاده روی بروم. نگران نباشید. اگر سریع هوس تان به غذا را با خوردن ارضا نکنید اتفاق بدی نمی افتد. تنها کافی است چند دقیقه ای صبر کنید و ذهن تان را مشغول کنید. اینگونه بعد از چند دقیقه حس تمایل به خوردن فروکش می کند.

برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات