PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : با پوست خوردن میوه ها (میوه را با پوست بخوریم یا نخوریم؟!)



Zenith
28 مرداد 1393, 11:21
از همیشه شنیدیم بهمون توصیه کردن میوه ها رو حتما با پوست بخوریم. ولی برای این مساله باید و نبایدها و نکاتی هست که باید رعایت کنیم. یه سری مقالات علمی در این باره اینجا میذاریم ولی شما هم بگید در این موارد چی شنیدین؟

Zenith
28 مرداد 1393, 11:23
پرتقال، خیار، موز و کیوی از میوه هایی هستند که پوست آنها را حتما باید خورد زیرا سرشار از ویتامین است و دارای خواص بسیار مفیدی برای پوست و مو هستند.

بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهد پوست میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان های مفیدی است که خاصیت ضد سرطانی دارند و پزشکان توصیه می کنند افراد حتما میوه هایی که قابل پوست آنها خوردن است را با پوست مصرف کنند.







بررسی ها نشانی می دهند پرتقال، خیار، موز و کیوی از میوه هایی هستند که پوست آنها را حتما باید خورد زیرا سرشار از ویتامین است و دارای خواص بسیار مفیدی برای پوست و مو هستند.

گفتنی است اگر چه خوردن پوست با میوه برای برخی افراد قابل تحمل است اما اگر بدانید که پوست میوه ها گاهی از خود میوه با ارزش تر هستند به هیچ وجه خوردن آنها را ترک نمی کنید.

پوست میوه ها در برابر اشعه ماوراء بنفش از پوست محافظت می کنند و احتمالا سرطان ها را تا 30 درصد کاهش می دهند.

منبع : asriran.com

Zenith
28 مرداد 1393, 11:24
تحقیقات ثابت کرده‌اند که در پوست میوه‌ها آنتی اکسیدان بیشتری به نسبت مغز آن‌ها وجود دارد. پوست میوه‌ها منبع غنی فیبر هستند که برای پیشگیری از بوجود آمدن یبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نقشی حیاتی بازی می‌کنند.
مواد گیاهی که با سرطان مبارزه می‌کنند در پوست میوه‌ها فراوانند. پوست میوه‌ها از آنجایی که کالری، قند و چربی کمی دارند، در کاهش سطح ldl کلسترول خیلی خوب عمل می‌کنند. همچنین باعث خواهند شد احساس سیری کنید، از این رو برای آن دسته از اشخاصی که در رژیم هستند عالی است.
در ادامه با مزیت خوردن پوست ۵ نوع میوه آشنا خواهید شد.
۱. پوست سیب، منبعی غنی از مواد مغذی آیا شما هم مانند دیگران سیب را پس از پوست گرفتن می‌خورید؟ یک سیب تازه را باید با پوستش بخورید، چرا که منبع خوبی از کلسیم، ویتامین آ، آنتی اکسیدان و انواع مواد گیاهی برای مبارزه با سرطان است. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است که در هضم غذا کمک بسیار می‌کند.
۲. پوست لیمو، عالی برای هضم غذا پوست لیمو ممکن است کمی تلخ باشد، اما ارزشش را دارد! پوست لیمو می‌تواند به هضم غذا، کاهش درد شکم، بهبود جریان خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی کند. برای داشتن پوستی بهتر، هر روز پوست لیمو بخورید!
از آنجایی که پوست لیمو سرشار از بیوفلاونوئید مرکبات است، به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. همچنین میزان بالای کلسیم و ویتامین درون پوست لیمو برای سلامت استخوان نیز خوب است.
۳. پوست پرتقال، کمک به کاهش کلسترول پوست پرتقال سرشار از مواد گیاهی و فلاونوئیدها است. پوست پرتقال جدای از اینکه به هضم سریع و کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند، می‌تواند طعم و بوی بی‌نظیری به غذاهایتان ببخشد. می‌توانید آنرا به اسموتی‌هایتان اضافه کنید تا مزه‌ی بهتری بگیرند یا اینکه از آن در غذاهای سنتی همچون شیرین پلو استفاده کنید.
۴. پوست کیوی، منبع غنی آنتی اکسیدان یکی از سالم‌ترین پوست‌های میوه، پوست کیوی است که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌باشد. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و خون را بصورت طبیعی رقیق می‌کند. پوست کیوی را هم می‌توانید در اسموتی یا سالادهای خود برای مزه‌ی بهتر مخلوط کنید.
۵. پوست هندوانه، نیروگاهی از ویتامین‌ها آیا تابحال سعی کرده‌اید پوست هندوانه را بخورید؟ اگرچه مثل مغزش آبدار و شیرین نیست، ولی بد هم نیست! در حقیقت پوست سفید هندوانه انبار ترکیبات مختلفی همچون ویتامین سی، بتا کاروتن، ویتامین آ، تیامین، لیکوپن، کلسیم، روی و آهن است. پس دفعه‌ی بعدی آنرا دور نمی اندازید، اینطور نیست؟

سعی کنید میوه‌های طبیعی و ارگانیک بخرید تا نتیجه‌ی بهتری از خوردن پوست آن‌ها بگیرید. بار دیگری که خواستید سیب یا پرتقالی نوش جان کنید، پیش از اینکه پوستش را بکنید، مزایای آنرا به خود یادآوری کنید و از خوردن تمام میوه لذت ببرید.

Zenith
28 مرداد 1393, 11:25
اینم یه نظریه قابل تامل!!!!!!!

یک نکته در مورد پوست میوه هست ، در ایران از سموم با استاندارد جهانی برای سمپاشی میوه ها استفاده نمیشه و بیشتر سمومی که در سیستم کشاورزی ایران مورد استفاده قرار میگیره بیشتر از ۳۰ ساله که در اروپا و امریکا ممنوع شده و اغلب مقدار زیادی از سم جذب پوست میوه میشه و با شست و شو از بین نمیره که این مقدار سم هرچند اندک برای بدن خطرناکه، این مورد تقریبا برای همه ی میوه ها صدق میکنه ولی برای سیب شرایط بدتر هم هست برای نگهداری سیب سرخ از پارافین استفاده میشه که قابل شست شو هم نیست، اگه تیغه ی چاقو رو روی سطح سیب سرخ بکشید متوجه میشید که چه مقدار پارافین بصورت جرم از سیب جدا میشه، بهتره میوه های بازار ایران بدون پوست مصرف بشن. با تشکر

Zenith
28 مرداد 1393, 11:26
یه نکته هم یه جا خوندم که گفته بود اگر میخواید پوست میوه رو بکنید حتما با چاقوی تیز اینکارو بکنید چاقوی کند باعث از بین رفتن ویتامین های میوه میشه
کلا چند وقت پیش یه جا خونده بودم نباید ساختار میوه ها رو خیلی به هم زد و له کرد یا ساختارش رو شکست. چون باعث کم شدن تاثیر مغذیشون میشه

Zenith
28 مرداد 1393, 11:33
پوست میوه فیبر خیییییلی زیادی داره. در صورتیکه فرد مشکل گوارشی نداشته باشه، پوست میوه برای گوارش خیلی مفیده. البته به شرطی که خوب جویده بشه

Zenith
28 مرداد 1393, 11:34
خواص پوست میوه ها (http://www.asriran.com/fa/news/264088/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7)

مثلا میوه کیوی با اینکه پوستی کرکی دارد و خوردن آن چندان خوشایند نیست اما به هر حال باید راهی برای بدست آوردن مواد مغذی آن موجود باشد . پس بهتر است به هر طریق ممکن آنها را مصرف کنید.
تا آنجا که دهان در تماس با انواع خوراکی ها، از جمله میوه هاست، تمام انواع آنها به نوعی نرم و آبدار هستند ، به خصوص گوشت میانی یا همان مغز میوه . ولی طبق یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا ، به این نتیجه رسیده اند که بعضی از انواع آنتی اکسیدان های محافظ سلامتی در پوست میوه ها موجود است. بنابراین دور ریختن پوست آنها عاقلانه نیست. مثلا میوه کیوی با اینکه پوستی کرکی دارد و خوردن آن چندان خوشایند نیست اما به هر حال باید راهی برای بدست آوردن مواد مغذی آن موجود باشد . پس بهتر است به هر طریق ممکن آنها را مصرف کنید.

بهترین راه برای رهایی از چروک های پوستی و مبارزه با سرطان ها ،خوردن میوه ها با پوست است. در ادامه به 5 نوع از میوه‌هایی که پوست آنها دارای خواص مفیدی است اشاره می شود.

سیب: مواد فیتوشیمیایی ضد سرطانی موجود در پوست سیب درختی ، 87 درصد بیشتر از مغز خود میوه آن است. بنابراین بهتر است از این به بعد سیب را پوست آن صرف کنید.

خیار: پوست این میوه کم کالری از ماده سیلیکا تشکیل یافته است که خود این ماده باعث تازگی و طراوت پوست و مانع ایجاد چروک می شود. یعنی خاصیت کلاژنی دارد. هیچ پیشنهادی برای مقدار مصرف روزانه سیلیکا وجود ندارد ولی متخصصین اظهار کرده اند که حداقل 5 میلی گرم سیلیکا در یک روز مقداری است که بعد از خوردن یک خیار با پوست کسب می کنید.

بادمجان: پوست بادمجان در حدود 300 میلیگرم ناسونین دارد . آنتی اکسیدانی که مانع از آسیب سلولهای مغزی می شود. همچنین حاوی 200 میلی گرم پتاسیم (ضد گرفتگی عضله) و 13 میلی گرم منیزیم موثر در ساختمان بافت پیوندی و 3 گرم فیبر موثر در لاغری شکم است.

کیوی: مواد شیمیایی موجود در این پوست کرکدار عاملی برای مبارزه با باکتری های استافیلوکوک و باکتری ایکولای است.

پرتغال: پوست پرتغال حاوی ماده لیمونین است که دشمن کشنده اشعه فرابنفش می باشد. دانشمندان معتقدند که خوردن یک قاشق چای خوری پوست پرتغال در هر هفته ، احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا 30 درصد کاهش می دهد.

منبع: سلامت نیوز

Zenith
28 مرداد 1393, 11:38
این میتونه به کسانیکه پرخوری عصبی دارن کمک کنه:

پوست موز چطور؟ بنظر بد طعم می‌رسد، اما در واقع خوردن آن، سطح سروتونین بدن را،که می‌تواند باعث تقویت قوای ذهنی شده و روحیه‌تان را بالا ببرد، افزایش می‌دهد.
سندر می‌گوید که پوست موز مانند خود آن میوه، منبع عالی پتاسیم است اما فیبر محلول (که باعث می‌شود احساس سیری کنید و به پایین آوردن کلسترول بد خونتان هم کمک می‌کند) و فیبر نامحلول (که باعث عملکرد بهتر سیستم گوارش می‌شود) بیشتری دارد.
در برخی مناطق دنیا مثل هند و آسیا پختن یا سرخ کردن پوست موز یا مصرف آنها در تهیه‌ی دسرها مرسوم است. سعی کنید تکه‌ای پوست موز به اسموتی خود اضافه کنید یا چند قاشق غذاخوری از پوست موز پوره شده را به مواد لازم برای پخت کیکتان اضافه کنید. هر چه میوه، رسیده‌تر باشد، پوستش نازکتر میشود و طعم بهتری هم پیدا می‌کند.

Zenith
28 مرداد 1393, 11:39
آیا مصرف پوست میوه ها برای همه افراد مجاز است؟



نه، برخی افراد با مشکلات خاص گوارشی نباید میوه و سبزی ها را با پوست مصرف کنند چون پوست میوه به دلیل فیبر بالا محرک حرکت?های دستگاه گوارش است و می تواند به سیستم گوارش آنها آسیب بیشتری بزند

Zenith
28 مرداد 1393, 11:41
برخی اعتقاد دارند که سموم دفع آفات که در زمان پرورش میوه در باغ ها استفاده می شود، در پوست میوه باقی می ماند و به همین دلیل باید پیش از مصرف، پوست آن را گرفت. آیا این اعتقاد درست است؟

بله، متاسفانه استفاده بیش از حد از کودها و سموم دفع آفات در مرحله رشد محصول باعث می شود مقدار زیادی از ترکیب های مضر در پوست میوه ها و سبزی ها تجمع پیدا کند و مصرف این محصولات با پوست، مقدار زیادی از باقیمانده سموم را در پوست میوه وارد بدن فرد مصرف کننده می کند به خصوص اگر زمان کافی از برداشت محصول تا مصرف آن سپری نشده باشد.

منظور از «زمان کافی» چیست؟
بسیاری از سموم شیمیایی حدود ۲هفته پس از سم پاشی تجزیه می شوند و از بین می روند پس اگر فاصله زمانی بین سم پاشی تا مصرف میوه بین ۲ تا ۳ هفته باشد، خطری متوجه مصرف کننده نخواهد بود در غیر این صورت مقدار قابل توجهی از آن وارد بدن می شود که می تواند خطرناک باشد.

Zenith
28 مرداد 1393, 11:43
در مورد پوست خیار نیز نحوه کشت بسیار اهمیت دارد زیرا این میوه در محیط کشت روی خاک قرار می‌گیرد و برای کشت آن در شرایط معمولی، به مقدار فراوان از سموم دفع آفات استفاده می‌شود بنابراین اگر خیار (http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=18447) بدون سموم و کودهای شیمیایی عمل آمده باشد و محصول ارگانیک باشد، خوردن پوست آن برای مصرف‌کننده بسیار مفید خواهد بود اما اگر در محیط زراعی معمولی کشت شده باشد، بهتر است پیش از مصرف حتماً پوست آن گرفته شود.

Zenith
28 مرداد 1393, 11:46
شستشوی میوه‌های نرم

بهتر است برای شستن میوه‌هایی مانند زردآلو، آلو، خرمالو، انواع توت، توت فرنگی، ازگیل، انگور، گیلاس و آلبالو، یک ظرف بزرگ را پر از آب خنک کنید و آبکشی را داخل آن قرار دهید. سپس میوه‌ها را آرام در آبکش بریزید و بگذارید 5 دقیقه داخل آن بمانند. آبکش را از ظرف آب خارج کنید و کمی آب روی میوه‌ها بگیرید.

البته بهتر است برای پیشگیری از باقی ماندن و انتقال آلودگی‌ها، گل روی خرمالو و توت فرنگی پیش از شستن پاک شود.

اگر پوست خرمالو خیلی نازک و له نبود، می‌توانید قبل از خارج کردن آن‌ها از آب، به آرامی دستی هم به سطحشان بکشید.



شستشوی میوه‌های چرب
برای از بین بردن گل‌ولای برخی میوه‌ها مانند خیار یا چربی برخی میوه‌های دیگر مانند سیب و مرکبات، ظرفی را از آب سرد پر کنید و پس از شستشوی ساده میوه‌ها و آبکشی آن‌ها، یک‌بار دیگر ظرف را از آب پر کنید و چند قطره ماده ضدعفونی‌کننده مخصوص میوه و سبزی در آن بریزید. سرانجام بعد از 3 یا 4 دقیقه میوه‌ها را با آب ساده، آبکشی و با خیال راحت مصرف کنید. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده باعث کاهش عمر میوه‌های شسته شده می‌شود بنابراین اگر میوه‌ها گلی یا چرب نیستند، بهتر است به همان آبکشی با آب ساده و اسکاچ اکتفا کنید. ضمن اینکه به دلیل نفوذ مواد ضدعفونی‌کننده به بافت میوه‌های نرم و له مانند خرمالو، توت یا توت‌فرنگی، شستن آن‌ها فقط باید با آب ساده انجام شود.



شستشوی میوه‌های با پوست ضخیم
برای شستن میوه‌هایی با پوست ضخیم مانند نارنگی، کیوی، لیمو شیرین، پرتقال، گریپ‌فروت، خربزه، طالبی، هندوانه، سیب یا خیار هم باید ابتدا ظرفی را پر از آب سرد کنید و این میوه‌ها و صیفی‌جات را 5 دقیقه داخل آن بریزید. بعد با اسکاچی نرم و تمیز و بدون استفاده از مواد شوینده، سطح میوه‌ها را تمیز و در نهایت آن‌ها را آبکشی کنید. هرگز تمیز کردن این میوه‌ها را به پاک کردن آن‌ها با دستمال محدود نکنید. دستمال خشک یا مرطوب نمی‌تواند آلودگی‌های سطح میوه را کاملاً از بین ببرد. در غیر این صورت امکان انتقال آلودگی از سطح پوست به گوشت میوه با بریدن، چاقو زدن و پوست گرفتن آن‌ها وجود خواهد داشت.



موز استثناست!
پوست میوه‌ای مثل موز به سرعت و حدود 24 ساعت پس از شستن سیاه می‌شود بنابراین باید به جای پاک کردن پوست موز که آن هم کار درستی نیست، کمی پیش از مصرف آن را با آب کاملاً سرد بشویید، با دستمال نخی خشک کنید و داخل ظرف میوه قرار دهید.



بهتر است میوه‌ها را شسته در یخچال بگذارید
عمر میوه‌های نشسته بیشتر از میوه‌های شسته است اما برای پیشگیری از انتقال آلودگی‌های روی پوست میوه‌ها به سایر مواد درون یخچال، حتماً حداکثر به اندازه مصرف یک هفته میوه تهیه کنید تا بتوانید آن‌ها را شسته داخل یخچال قرار دهید. میوه‌های شسته تا یک هفته کاملاً تازه و سالم در یخچال باقی می‌مانند، به شرطی که شرایط نگهداری مناسب آن‌ها را بدانید.




پوست میوه‌ای مثل موز به سرعت و حدود 24 ساعت پس از شستن سیاه

می‌شود بنابراین باید به جای پاک کردن پوست موز که آن هم کار درستی نیست، کمی پیش از مصرف آن را با آب کاملاً سرد بشویید، با دستمال نخی خشک کنید

و داخل ظرف میوه قرار دهید




برای افزایش تازگی و سلامت میوه‌های شسته باید آن‌ها را پس از شستن کاملاً خشک کرد، در دستمالی نخی قرار داد و این دستمال را در یک کیسه نایلونی ضخیم یا ظرف آلومینیومی یا استیل داخل یخچال با دمای 4 تا 5 درجه سانتی‌گراد گذاشت. طبقه وسط و جامیوه‌ای بهترین مکان‌های یخچال برای قرار دادن میوه‌ها هستند. میوه‌های نشسته مثل موز هم باید تا زمان مصرف در دو نایلون کاملاً دربسته داخل یخچال قرار بگیرند. عمر میوه نشسته در یخچال حدود 10 تا 15 روز است.


همیشه قانون شستشوی میوه‌ها را در منزلتان رعایت کنید
بهتر است شستشوی میوه‌ها در منزل قانونمند باشد؛ یعنی یا همیشه میوه‌ها را شسته داخل یخچال بگذارید یا نشسته (فقط برای موز) تا اعضای خانواده‌تان همیشه بدانند میوه‌های درون یخچال شسته هستند یا نشسته تا با خوردن میوه نشسته دچار بیماری نشوند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان